TRANSLATE THIS PAGE

miercuri, 7 aprilie 2010

Tehnologii utile in vederea unui sofat mai sigur

Poate pentru unii dintre voi aceste randuri vor fi inutile, insa VIATA ARE PRIORITATE! asa ca voi enumera cu poze cateva din tehnologiile actuale si de viitor ce sunt deja inglobate sau vor urma, mai intai in autovehiculele de clasa mare/scumpe urmand a fi transpuse si pe cele de clasa mai mica, bineinteles daca se dovedesc a avea succes, fiindca multe dintre ele au mai fost gandite insa utilizatorul final(soferul) nu a fost fie instruit corect fie tehnologia era implementata mult prea devreme pentru timpul sau. (vezi esecul Night Vision la Cadillac DeVille din 2000).

1. Prima tehnologie este una foarte utila ce apartine grupului Siemens-VDO avand ca scop avertizarea manevrei de depasire atunci cand nu este posibila a se efectua. Se numeste BMW PASSING si exact cum spune si numele este montata si testata pe BMW seria 7 si 5, repet, in TEST deoarece inca se lucreaza la finalizarea proiectului. Imaginile au atasate si eplicatii, de aceea nu voi intra in detalii.
In mare, sistemul verifica pe baza informatiilor cartografe G.I.S. daca urmeaza o curba sau un sector de drum periculos concomitent cu viteza furnizata de G.P.S.-giroscop-odometru si afiseaza fie pe monitorul central fie pe H.U.D. distanta in metri pana la aceasta (bineinteles afisarea vitezei pe HUD este absoluta si indispensabila -va asigur fiindca am si eu la masina, devenind ceva banal la aceste modele).
2. O alta tehnologie ar fi GHIDAREA AUGMENTATA (A.R.), care practic combina lumea reala cu lumea virtuala.
Astfel, pe baza informatiilor cartografe G.I.S. si a unei camere video instalata in dreptul oglinzii retrovizoare interioare este afisata pe un monitor situat central si vizibil imaginea camerei video alternata cu ghidaje de traiectorie a cursei, adica alegi destinatia dorita si sistemul te va ghida atat vocal cat si vizual prin A.R. 
3. Tehnologia care este mai pe toate masinile de clasa mare insa care NU se dovedeste a fi de un real succes, din punctul meu de vedere, datorita becurilor cu descarcare in intensitate mare (H.I.D.) Xenon, ar fi NIGHT VISION. Aplicata initial pe Cadillac DeVille modelul 2000 si proiectand imaginea pe parbriz (era ceva la vremea aia), aceasta a capatat noi forme.
Astfel, sistemul este alcatuit dintr-o camera TERMALA (care este in jur de 3000 $) si un monitor, insa s-a ajuns la dezvoltarea lui prin cuplarea unui computer avansat care analizeaza imaginea furnizata de camera termala prin intermediul unor algoritmi specifici si avertizeaza soferul la detectarea pietonilor sau animalelor.
Tehnologia este dezvoltata in continuare de catre grupul Siemens-VDO si este aplicata pe autoturismele de clasa mare cum ar fi  BMW 7 si 5, Cadillac DTS si CTS. Pe timp de iarna camera este dezghetata de o rezistenta, deoarece aceasta este predispusa la intemperii fiind montata in bara.
Unii fabricanti au optat pentru instalarea unei camere in infrarosu I.R. si au montat camera in dreptul oglinzii interioare retrovizoare iar becurile I.R. de intensitate mare sunt amplasate in faruri. Putem aminti Mercedes S si Lexus LS. Acest sistem este foarte usor de realizat si montat, desigur si ieftin, insa nu la fel de eficace. Camera fiind amplasata in interior, nu este predispusa in mod direct la intemperii.
COMPARATIE intre cele doua ar fi faptul ca tehnologia TERMALA reda imagini termale care sunt practic realizate din temperatura de culoare, a.i. obiectele sau fiintele ce degaja caldura sunt afisate in culoare deschisa (spre alb), in functie de temperatura.
4. Daca unii ati mai auzit de RADAR sau SONAR, iata ca mai exista un termen, LiDAR care este de fapt un radar bazat pe fascicul LASER. Deocamdata se experimenteaza intens la intrebuintarea acestei tehnologii in mediul terestru, chiar si cu scopul de a inlocui soferul complet.
Momentan tehnologia LiDAR este folosita de catre TeleAtlas in vederea cartografierii terenurilor, insa a fost realizat si un videoclip pentru trupa Radiohead care merita vizionat ;)

Un exemplu de luat in seama ar fi Spiryt Of Berlin, realizat de stundentii unei facultati din Berlin. Chrysler=ul practic este condus de om de la distanta prin intermediul Iphone (Wlan), exact ca o masinuta teleghidata ;)

Deocamdata atat cu cateva dintre experimentele din domeniul auto ce mie mi s-au parut mai interesante, insa mai am de pus cateva.

P.S.: acest articol il am postat si pe ClubOpel.com; textul imi apartine in intregime (ca si pe tot blogul), pozele apartin autorilor respectivi si sunt facute publice.

Un comentariu:

  1. Momentan lansez/abordez discutii si caut solutii in preintampinarea accidentelor rutiere, pe forumuri de specialitate.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...