TRANSLATE THIS PAGE

joi, 31 martie 2011

D.R.L. si importanta lor in siguranta rutiera

Cu siguranta ai vazut in ultima vreme ca la autovehiculele recent lansate pe piata exista acele luminite fie in far fie in dreptul proiectoarelor.
Aceste luminite alcatuiesc de fapt sistemul Daytime Running Lights (D.R.L.) ce aduce un plus de siguranta rutiera.
 (sistem D.R.L. dedicat)
D.R.L. a fost implementat prima oara in tarile scandinave, unde iarna, lumina ambientala este la un nivel scazut chiar si in timpul zilei. Prima tara in care s-a cerut obligativitatea DRL a fost Suedia in anul 1977, fiind supranumite la acea vreme ca Lumina de perceptie. Au urmat tari precum Finlanda, Norvegia, Islanda si Danemarca (1990), iar din luna februrie a acestui an a devenit obligatoriu pentru toate autovehiculele produse in U.E. .
 (sistem D.R.L. bazat pe lumini de joasa intensitate pe bec de faza lunga)
Numeroase studii au concluzionat faptul ca D.R.L. imbunatatesc siguranta rutiera fiindca toti participantii la trafic (soferi, pietoni, ciclisti si motociclist) pot detecta, recunoaste si identifica vehiculele echipate cu acest sistem.
Sistemele D.R.L. dedicate imbunatatesc semnificativ vizibilitatea si conspicuitatea vehiculelor.
(componenta unui sistem omologat aftermarket marca PHILIPS)
 (sistem dedicat PHILIPS montat pe Opel Omega B2)

Sistemul D.R.L. trebuie sa fie in pereche si este compus din urmatoarele componente:
  • lumini de joasa intensitate (faza lunga sau scurta/semnalizari) sau dedicate (LED sau variatiuni);
    • acestea trebuie sa emita lumina alba, cu valori cuprinse intre 400-1200 cd. pe axa de referinta.
  • releu special ce porneste si opreste sistemul concomitent cu motorul.


Modul de lucru este urmatorul: dupa pornirea motorului, releul aprinde luminile D.R.L. (TEHNIC: dupa invartirea electromotorului, releul detecteaza scaderea tensiunii din acumulator si da tensiune becurilor/ LED-urilor).  
La aprinderea luminilor de pozitie/drum sistemul D.R.L. se va opri automat (avand un fir conectat la instalatia luminilor de pozitie releul detecteaza aprinderea acestora).

Din punctul de vedere al mediului, sistemele dedicate sunt mult mai eficiente decat sistemele cunoscute de iluminat, energia consumata fiind de numai 25-30% fata de cea a sistemelor conventionale (pozitii / faza scurta). Iar folosind un sistem dedicat bazat pe tehnologia LED, energia consumata va fi de numai 10%, precum si o caldura disipata semnificativ mai scazuta. Toate aceste procente vor rezulta intr-un consum de carburant mai mic, fiindca se cunoaste ca atunci cand circulam cu luminile aprinse sau orice alti consumatori electrici consumul de carburant va creste.
(Mercedes E class avand lumini D.R.L. in forma de L montate in partea de jos a barii; contine cate 7 Lumileds marca PHILIPS)
- press the photo for HiRes -
Ca baza legala este Normativul Uniunii Europene nr. 87 (U.E. R 87) din data de 12 Septembrie 2008 si intrat in vigoare la data de 7 Februarie 2011 in care se precizeaza clar conditiile de aplicare ale acestui sistem, precum si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un sistem D.R.L. in vederea omologarii si pentru a fii instalat pe un autovehicul.

Producatori ai unor astfel de sisteme sunt PHILIPS cu  DayLight 4 si 8 precum si HELLA cu LEDayLine preturile variind intre 100-200 Euro.
(fotografie marita a unui Lumiled-Philips)

 
(Componenta unui Lumiled-Philips)



PHILIPS detine suprematia si in acest domeniu, avand in vedere ca produce si inoveaza sisteme de iluminat de la inceputul secolului, sistemul sau de D.R.L. are in componenta LED-uri in tehnologie Luxeon, foarte puternice si rezistente la variatii de temperaturi precum si rezistenta in timp, cu peste 5000 ore de functionare (durata de viata a unui automobil).



Pentru aintelege mai bine cum functioneaza un astfel de LED vizioneaza aceasta prezentare de la minutul 11:30





Surse: LED Daylight by PHILIPS
U.E. baza legala, normativ si publicatie presa
Wikipedia-enciclopedia gratuita
TED talks Director

Daca ti-a placut acest articol da un LIKE in partea dreapta :)  Multumesc!

2 comentarii:

  1. salut! eu am montat pe un "logan" un sistem philips daylight 4 si se "vede" f bine. acum intrebarea e: in afara localitatii mai trebuie sa aprind si luminile de intalnire?

    RăspundețiȘtergere
  2. Salutare! De jumatate de an de cand le-am montat circul spre Bucuresti pe ruta Cernavoda-A2 numai ziua cu DRL aprinse (pe demaror automat) si nu au existat probleme. Regulamentul prevede ca in afara localitatii sa circulam cu luminile de intalnire deoarece nu toate masinile au sistemul DRL. O problema ar fi ca multi politisti nu au habar de acest sistem ( pe la tara in special) si pot exista conflicte de opinii. In ansamblu, sistemul este mult mai eficace datorita faptului ca autovehicolul cu un sistem DRL de calitate si bine montat va fi mult mai vizibil decat unul cu luminile de intalnire in functiune. Sper ca am fost de ajutor cu raspunsul si iti multumesc de citire. Poti da mai departe acest link pentru a promova si sustine sistemul DRL.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...